COVID-19 בישראל

גרוטו: "ייתכן שבעוד שנה-שנתיים נצטרך לחסן שוב את האוכלוסיה"

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות התייחס בראיון ל-ynet להופעת הוריאנטים החדשים בישראל, ליעילות החיסון נגדם, כיצד ניתן למנוע סגר נוסף ומדוע לא נעשה שימוש בחיסון של "מודרנה"

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות. צילום: עדינה ולמן/ דוברות הכנסת

"לא מן הנמנע שבעוד שנה או שנתיים יופיע זן אחר של נגיף הקורונה ואז יהיה צורך לחסן שוב את האוכלוסיה כמו שנעשה עם חיסוני השפעת". כך אמר אתמול (ב') המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, בראיון לאדיר ינקו ואלכסנדרה לוקש ב-ynet.

בהתייחסו לוריאנטים של הנגיף שכבר זוהו בישראל, אמר פרופ' גרוטו: "כרגע אף וריאנט לא מפחיד יותר מהאחר. לפי שעה, אין הבדלים מהותיים ביניהן. כאשר יש וריאנט, הוא מידבק יותר ולכן הוא בעייתי, אבל אני לא יודע אם הוא יכול להחמיר עוד יותר את המחלה. על הוריאנט הבריטי אפשר לומר שהוא כבר מבוסס כאן. לגבי האחרים, ניתן לחזות או לצפות, על בסיס הידע שקיים, שכנראה החיסונים יעילים מולם. אולי היעילות תיפגע במשהו, אבל היא לא תרד לאפס ואני מעריך שבקרוב נוכל להתמודד עם כל אחד כזה שיבוא לישראל".

פרופ' גרוטו הדגיש כי "אחת המטרות של משרד הבריאות היא להגיע ל-95% מתחסנים בקרב בני 60 ומעלה מאחר שבקבוצה זאת כל נדבק עלול להדביק בנגיף לפחות עשרה צעירים". להערכתו, ניתן יהיה למנוע תרחיש של סגר נוסף במארס, אם אכן יושג בשבועות הקרובים שיעור גבוה כזה של מתחסנים, לצד יציאה זהירה מהסגר הנוכחי.

"בחמישה ימים יכולים לחסן עוד כמיליון ישראלים, לפי 200 אלף מתחסנים ביום. כל יום שעובר ומחסנים עוד אנשים משפר את ההגנה שלנו בהתמודדות עם המחלה והנגיף. אף שנשמע שזו תקופה קצרה, יכול להיות לה אפקט גדול".

על השאלה למה עד עכשיו לא נעשה שימוש בחיסון של "מודרנה", לאחר שדווח כי הגיעו כבר לישראל 100 אלף מנות מתרכיב זה, השיב פרופ' גרוטו: "הכמות עדיין מוגבלת ומצומצמת. לא היינו רוצים לתת חיסון ראשון של 'מודרנה' כאשר אין כאן עדיין מספיק מנות חיסון למתן שני. לא רצינו להשתמש בתרכיב 'פייזר' לשם כך. אנחנו מעדיפים להשתמש בתרכיב חיסון מסוג אחד עבור שתי המנות ולא לערבב. זו האסטרטגיה". לגבי הניסוי הנמשך בתרכיב החיסון של המכון הביולוגי בנס ציונה, אמר גרוטו: "בטווח הארוך חשוב שבישראל תהיה יכולת לייצור עצמי של חיסונים, וגם אם בסופו של יום לא נשתמש בחיסון הזה, תהיה כאן תשתית מתאימה לבצע התאמות לחיסונים חדשים".

לדבריו, כבר פותחה יכולת מקומית לייצר בישראל מטושים וגם ריאגנטים עבור המעבדות, "כדי שלא נהיה תלויים בעתיד באחרים. ייתכן שהחיסון הישראלי יתאים למשל לקבוצות מסוימות באוכלוסיה שאינן מגיבות טוב או אינן מגיבות כלל לסוג חיסון אחר. אם גם יתברר בתום כל שלבי הניסוי שהחיסון הישראלי יעיל, אולי נעבור להשתמש בו בעתיד - אנחנו לא שוללים אפשרות כזאת".

נושאים קשורים:  פרופ' איתמר גרוטו,  פייזר,  מודרנה,  חיסון לקורונה,  וריאנטים,  חדשות,  סגר,  19-COVID
תגובות