חדשות

פדה-פוריה: לראשונה בוצע ניתוח השתלת בלוטות לימפה

בשורה לחולי לימפאדמה: בכירי המחלקה הכירורגית השתילו בלוטות לימפה שנלקחו מהבטן ברגלה של צעירה הסובלת מבצקת לימפטית - שבועיים לאחר הניתוח חל שיפור ניכר במצב הגפה

בניתוח מורכב שארך כשמונה שעות בוצעה השתלת מערכת לימפה בהצלחה. צילום: דוברות פדה-פוריה

במחלקה הכירורגית של המרכז הרפואי פדה-פוריה ביצעו ניתוח ראשון בארץ של השתלת בלוטות לימפה. בניתוח מורכב, בהובלתם של ד"ר מועאד פראג', מנהל המחלקה הכירורגית וד"ר אסי דרובוט, מנהל יחידת כירורגיית שד ולימפאדמה, הושתלו בלוטות לימפה, שנלקחו מהבטן, ברגלה של צעירה בת 34 הסובלת מחוסר במערכת לימפתית ברגל.

לפני חמש שנים עלתה ר', תושבת רמת הגולן, במדרגות הבית והרגישה שרגלה הימנית כואבת ונפוחה. "זה התפרץ פתאום", סיפרה ר'. "במשך כמה שנים סבלתי מאד מהרגל, היו לי כאבים, תחושה של נימול ברגל ונפיחות ובצקת מכף הרגל ועד מעל הברך. הייתי בוכה בלילות, הפסקתי לצאת מהבית, הפסקתי לקנות בגדים, לא רציתי שיראו אותי ככה עם הרגל כל כך נפוחה, לא יכולתי לנעול נעל על הרגל – רק כפכפים רחבים. זו היתה תקופה קשה. התנתקתי מכולם והסתגרתי בבית".

ד"ר דרובוט הסביר: "מדובר במחלה מולדת כרונית, שהתפרצה פתאום. הבצקת ברגל נוצרה כתוצאה מחוסר של מערכת לימפתית בכף הרגל, מה שגורם להצטברות נוזלים ובצקות. הפתרון המקובל הוא ניתוח שבמהלכו מנקזים את הצינור הסתום. אלא שר' עברה שלושה ניתוחים כאלה והבצקת חזרה שוב ושוב".

ד"ר פארג' הוסיף: "הניתוחים שר' עברה שיפרו את המצב אבל עדיין נותרה בצקת ברגל. לכן, החלטנו לבצע, לראשונה בישראל, ניתוח שבו לוקחים קשריות לימפה ממקום אחר בגוף ומשתילים אותן בקרסול. ניתוח חדשני זה מבוצע רק במספר מקומות בעולם".

בניתוח מורכב שארך כשמונה שעות בוצעה השתלת מערכת לימפה בהצלחה רבה. "צריך להבין את המורכבות של הניתוח הזה", תיאר ד"ר פארג'. "שני צוותים של כירורגים פעלו במקביל, צוות אחד הסיר את רקמת השומן עם קשריות הלימפה מהבטן. במקביל, צוות שני הכין את כלי הדם באזור כף הרגל ואז חיברו את כלי הדם והשתילו את רקמת השומן. עוד ציין כי המרכז הרפואי רכש מערכת חדשנית למיפוי דרכי הלימפה ובאמצעותה יכלו הרופאים לתכנן את הניתוח בצורה אופטימלית.

ד"ר דרובוט מדגיש כי זוהי בשורה אדירה לחולי הלימפאדמה בישראל. "מדובר במחלה כרונית לכל החיים. עד כה, החולים פשוט נאלצו לחיות עם המחלה אלא שעם השנים המצב הולך ומחמיר. הניתוח החדשני הזה מאפשר ממש לטפל בבעיה. שבועיים לאחר הניתוח חל שיפור מהיר במצב הגפה המנותחת ונמדדה ירידה של ארבעה ס"מ בהיקפים. אנחנו מאמינים שתוך שנה ר' תוכל להוריד באופן מוחלט את הגרב האלסטי שרוב החולים משתמשים בו כדי לצמצם את הבצקת".

לאחר אשפוז של חמישה ימים שוחררה המטופלת לביתה. בבדיקת ביקורת חודש לאחר הניתוח, סיפרה: "אני מרגישה הרבה יותר טוב. מדובר בשינוי גדול. מעבר למראה האסתטי של הרגל, אני פחות עייפה, יכולה ללכת יותר טוב. אני מודה לד"ר דרובוט ומאמינה שעכשיו אחזור לחיים שלי".

ד"ר דרובוט מסכם: "ניתן היום לראות בבירור שהבלוטות המושתלות נקלטו, ההשקות פעילות וכתוצאה מכך אין הצטברות של נוזל שמביאה ליצירת הבצקת. מבחינתנו וגם עבור ר' ובני משפחתה - זו הצלחה גדולה".

נושאים קשורים:  ד"ר אסי דרובוט,  ד"ר מועאד פראג',  השתלת בלוטות לימפה,  פדה-פוריה,  חדשות,  לימפאדמה
תגובות