חדשות

במרכז רפואי צפון בוצע ניתוח מורכב לכריתת דיסק דרך בית החזה

מנהל שירות ניתוחי עמוד שדרה: "בחרנו בגישה המומלצת בספרות הרפואית במצב של דיסק מסויד - להיכנס דרך בית החזה" | הכניסה בחתך קטן וללא כריתה של צלע מצמצמת כאבים בהחלמה ותחלואה נלווית

מימין לשמאל: ד"ר נטליה צ'סניק, המטופלת, ד"ר ליאור מרום וד"ר אורי ויזל. צילום: דוברות מרכז רפואי צפון

השבוע נערך במרכז רפואי צפון (פוריה) הליך רפואי מורכב ויחסית נדיר: ניתוח להוצאת דיסק פרוץ דרך בית החזה (מקדימה ולא מהגב) בגישה זעיר פולשנית. הניתוח מתבצע בישראל לא יותר מפעם או פעמיים בשנה לתופעה שמתרחשת בפחות מאחוז אחד מאירועי פריצות דיסק במטופלים.

המטופלת, אישה בשנות ה-50 לחייה, נהנתה עד לפני שנה מפעילות ספורטיבית - רצה, שחתה, טיילה ותרגלה יוגה. לפני כשנה החלה לאבד תחושה ברגל אחת וברגלה השנייה חשה דקירות. במשך שנה הסתובבה האישה עם הבעיה שהלכה והחמירה, היא החלה גם ליפול ולא יכלה יותר ללכת בחופשיות.

כשהגיעה לד"ר נטליה צ'סניק, נוירולוגית מהמרכז הרפואי צפון (פדה-פוריה), הופנתה לביצוע MRI למרכז הגב. למחרת הבדיקה הוסבר לה כי נדרש עבורה ניתוח דחוף עם מומחה לעמוד שדרה, ד"ר ליאור מרום, מנהל שירות ניתוחי עמוד שדרה.

ד"ר מרום מסביר: "בהדמיית ה-MRI נמצא דיסק ענק ומסויד שלוחץ על עמוד השדרה – מצב הנקרא 'מיאלופטיה גבית'. במקרה כזה, אין מנוס מניתוח כדי למנוע החמרה עד כדי שיתוק מלא".

שני רופאים מומחים שיתפו פעולה על מנת לבצע את הניתוח המורכב ד"ר מרום וד"ר אורי ויזל, מנהל יחידת כירורגיית חזה. לאורך כל הניתוח, שנמשך ארבע שעות וחצי, בוצע ניטור אלקטרופיזיולוגי כדי לוודא שאין החמרה ושאין פגיעה עצבית. על מנת לאתר את המקום המדויק, נעשה שימוש בשיטה ייחודית של מניית צלעות וסימונן באמצעות טורקוסקופ לאחר הורדת נפח מאחת הריאות.

ד"ר מרום מסביר: "בחרנו בגישה המומלצת בספרות הרפואית במצב כזה של דיסק מסויד - להיכנס דרך בית החזה. חשפנו את חוט השדרה, הוצאנו את הדיסק, עשינו קיבוע ושמנו כלוב מתכת בחלל הדיסק שהוצא".

ד"ר ויזל מוסיף: "הניתוח עושה שימוש בגישה זעיר פולשנית. הכניסה מבית החזה בחתך קטן וללא כריתה של צלע מצמצמת את הכאבים בהחלמה ואת התחלואה הנלווית".

המטופלת מספרת שהיא מרגישה כל יום יותר טוב, כבר יושבת ויכולה ללכת עם עזרה ומצפה לפיזיותרפיה שתאפשר לה לחזור לפעילות הגופנית הרגילה שלה: "תודה רבה לרופאים שגילו את הבעיה והחזירו אותי לרגליים".

נושאים קשורים:  ד"ר ליאור מרום,  ד"ר אורי ויזל,  פדה-פוריה,  חדשות,  כריתת דיסק דרך בית החזה,  ניתוחי עמוד שדרה,  מרכז רפואי צפון
תגובות