חדשות

Game changer ישראלי לניתוחי עמוד שדרה

רופא מ"הדסה" ויזם פיתחו יחדיו את מערכת הניווט האקטיבית הראשונה לניתוחי עמוד שדרה ללא קרינה | ד"ר ג'וש שרודר, מנהל היחידה לניתוחי עמוד שדרה ב"הדסה": "היכולת להביא דיוק מקסימלי תוך הוצאת הקרינה תשנה את פני ניתוחי עמוד השדרה ברחבי העולם"

המערכת הוכנסה לשימוש בשלב בחינת הבטיחות בחדר הניתוח ב"הדסה", על פי אישורי ועדת הלסינקי למחקרים קליניים. צילום: דוברות ביה"ח

חברת הסטארט-אפ הישראלית PathKeeper קיבלה לאחרונה את אישור ה-FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקאי, למערכת הניווט האקטיבית הראשונה בעולם לניתוחי עמוד שדרה ללא קרינה. מדובר במוצר הראשון שמקבל אישור מהFDA – בתחום זה של ניווט לניתוחי עמוד השדרה, העוקב אחרי המתרחש בזמן אמת בכל דקה ודקה במהלך הניתוח.

המערכת, פרי פיתוח של היזם ארז למפרט, מומחה בתחום ההדמיה הרפואית התלת מימדית וד"ר ג'וש שרודר, מנהל היחידה לניתוחי עמוד שדרה במרכז הרפואי הדסה בירושלים, משלבת מצלמת תלת מימד העוקבת אחר כל חלקי עמוד השדרה וחוליות הגב ואחר תנועת כלי המנתח לאורך כל ההליך.

התמונות מנותחות באמצעות AI (בינה מלאכותית) ותוכנת אלגוריתם מבוססת למידה עמוקה משלבת ומשווה אותן עם סריקת CT שבוצעו לפני ניתוח.

המערכת מאפשרת למנתח בחדר הניתוח לראות בכל רגע נתון היכן נמצאים כלי הניתוח ביחס לעמוד השדרה ולעצבים, ומונעת למעשה את הצורך הקיים כיום, בביצוע הדמיה בזמן הניתוח. ההדמיה מאפשרת למנתח לעקוב אחרי מהלך הניתוח, אך גם מפיצה קרינה מייננת בכמות גדולה.

הטרקר האופטי המחובר לחוליות. בעזרתו המצלמה מעדכנת על תזוזה תוך כדי הניתוח. צילום: דוברות הדסה

שיתוף הפעולה בין למפרט לד"ר שרודר החל בעקבות החלטתו של למפרט להקים מערכת אשר תשלב את תחומי התמחותו: מכשור רפואי, מצלמות תלת מימד ובינה מלאכותית.

למפרט, בעל ניסיון של למעלה מ-20 שנה בתעשיות הבריאות והחלל, שימש לפני הקמת PathKeeper כדירקטור למחקר ופיתוח ב-Align Technology, היצרנית של סורק השיניים 3D Invisalign הנסחר ברחבי העולם והוביל את הפיתוח בישראל. בעקבות ההצלחה המסחרית של Align ועם מספר פטנטים שפורסמו בתחום מצלמות התלת מימד, החל באיתור שותף-יועץ רפואי. את ד"ר שרודר, מנתח ותיק של עמוד השדרה במערך האורתופדי ב"הדסה", הכיר לפני חמש שנים, לאחר שבחן שיתופי פעולה עם אנשי רפואה בארץ ובעולם.

למפרט: "בפעם הראשונה שפגשתי את ג'וש, הוא אמר לי, 'אם אתה מסוגל ליצור משהו דומה לסורקי השיניים התלת מימדיים עבור ניתוחי עמוד שדרה, זה ישנה את פני ניתוחי עמוד השדרה ברחבי העולם'. זו היתה בעיטת הפתיחה של שיתוף פעולה אינטנסיבי"

היזם ארז למפרט, מומחה בתחום ההדמיה הרפואית התלת מימדית. צילום: אביב קורט

הרעיון ליצור פתרון ניווט מדויק ביותר לאורתופדיה התגבש בהדרגה ולאחר החיבור ביניהם כבר הובן מהו הפרויקט אליו מכוונים. למפרט מספר: "בפעם הראשונה שפגשתי את ג'וש, הוא אמר לי, 'אם אתה מסוגל ליצור משהו דומה לסורקי השיניים התלת מימדיים עבור ניתוחי עמוד שדרה, זה ישנה את פני ניתוחי עמוד השדרה ברחבי העולם'.

"זו היתה בעיטת הפתיחה של שיתוף פעולה אינטנסיבי, כמה שנים של סיעור מוחות ומחקר ופיתוח, שהובילו בסופו של דבר ליצירת הטכנולוגיה המבטיחה שאנו עומדים מולה כיום. ג'וש הפך ליועץ בלתי נפרד בתהליך הפיתוח, כאשר הניסיון וההיכרות המעמיקה שלו עם חדרי הניתוח ובעיקר עם צורכי המנתח בהיבט הטכנולוגי המתקדם, הם אלה שחידדו את המתווה הסופי של המערכת שהקמנו ואת התרומה שלה בחדר הניתוח".

"כאשר אנחנו יכולים לעקוב בכל רגע אחרי הנעשה ולעבוד בזמן אמת ללא קרינה, זה טוב לצוות וטוב למטופלים והדיוק עולה פלאים. התחושה היא שאנחנו נכנסים לשלב חדש בניתוחי עמוד השדרה"

ד"ר ג'וש שרודר, מנהל היחידה לניתוחי עמוד שדרה במרכז הרפואי הדסה. צילום: אבי חיון

ד"ר שרודר מצידו הבין בהחלט כי לפניו הזדמנות להיות חלק משינוי משמעותי בכל הקשור ליכולות הניווט הממוקדות הנדרשות עבור מנתחי האורתופדיה בעת שהם מנתחים. "היכולת להביא דיוק מקסימלי לניתוח עמוד השדרה, תוך כדי הוצאת הקרינה מהניתוחים, היא game changer. ההבנה של ארז בתחום מדהימה, והיכולת לשלב בין קדמה טכנולוגית ובעיה כירורגית נתנה את הזינוק האדיר להקמת החברה".

שיתוף הפעולה נוהל באמצעות "הדסית" - חברת המסחור וזרוע החדשנות של המרכז הרפואי הדסה, שליוותה את ד"ר שרודר וחברת PathKeeper החל משנת 2019 במטרה לקבוע מסגרת לשיתוף פעולה מתאים שיתמוך בחברה בשלביה הראשונים.

פעילויות "הדסית" הביאו להקמה של חברות רבות בתחומים רפואיים שונים, המבוססות על מחקרים של המרכז הרפואי הדסה ועל שיתופי פעולה עם חברות כדוגמת Sakura Bio ,Brainwatch ,Guide In Medical Cell Cure ,Fidmi ועוד. אלו דוגמאות לחיבורים הלכה למעשה בין חוקרים, רופאים ומומחים בתחומי רפואה ומדע, לבין יזמים, משקיעים וחברות תעשיה מובילות.

המשך הדרך היה ברור, חברת PathKeeper התקבלה לקבוצה הראשונה של "אקסלרטור הדסה" המופעל על יד IBM Alpha Zone אשר סיפק לסטארט-אפ תוכן מקצועי, התייעצות עם מומחים, גישה למשאבים של המרכז הרפואי והזדמנות להשתמש במתקני ה"ביוהאוס" למשך שישה חודשים. הדגם אותו מפעילה "הדסית" ב"ביוהאוס הדסה" מאפשר שילוב בין הכר הפורה של עשייה קלינית לצד מחקר ופיתוח בשיתוף חוקרי "הדסה" והביא להצלחות מרשימות בשנים האחרונות כגון החברות MDI Health,יOlive Diagnostics ועוד.

אישור ה-FDA שניתן לחברה לאחרונה מאפשר למעשה הכנסה של מערכות אלו בארה"ב לניתוחי עמוד השדרה. המערכת הוכנסה לשימוש בשלב בחינת הבטיחות בחדר הניתוח ב"הדסה" וד"ר שרודר עושה בה שימוש על פי אישורי ועדת הלסינקי למחקרים קליניים. בניתוחים רבים מדווח על יעילות מרשימה ויתרונות ברורים.

התמונות מנותחות באמצעות בינה מלאכותית ותוכנת אלגוריתם מבוססת DEEP LEARNING משלבת ומשווה אותן עם סריקת CT שבוצעו לפני הניתוח. צילום: דוברות הדסה

ד"ר שרודר מספר כיצד ניתחו בעזרת המערכת מקרה של נער בן 13 עם גידול בקוטר של 2 מ"מ. "לא רצינו לפספס את הגידול ורצינו לוודא שכרתנו את כולו. הגידול היה צמוד לחוט השדרה ולעצבים בגובה S2 והשתמשנו במכשור כדי לוודא שאנחנו מגיעים למקום הנכון ועושים את הניווט הזה בלי צורך לשקף אותו הרבה פעמים. עשינו זאת בצורה הכי מדויקת שאפשר. המערכת מיקדה אותנו באופן מירבי וביעילות הרבה ביותר לגידול הקטנטן ולמרות שהגוף ועמוד השדרה זזו בזמן ניתוח, יכולנו להתביית על הגידול בצורה מדויקת ובלי צורך להשתמש בקרינה מרובה במהלך הניתוח".

ד"ר שרודר מסכם: "כאשר אנחנו יכולים לעקוב בכל רגע אחרי הנעשה וכאשר אנו יכולים לעבוד בזמן אמת ללא קרינה, זה טוב לצוות וטוב למטופלים, והדיוק עולה פלאים. התחושה היא שאנחנו נכנסים לשלב חדש בניתוחי עמוד השדרה".

נושאים קשורים:  ניתוחי עמוד שדרה,  חדשות,  מגזין,  ד"ר ג'וש שרודר,  הדסית,  ארז למפרט,  סטארט-אפ ישראלי,  PathKeeper,  מערכת הדמיה
תגובות
אנונימי/ת
08.06.2023, 20:11

השלב הבא קשתיות ליישור קיפוזיס

05.07.2023, 20:10

״כי מציון תצא תורה...״ ברכות על יוזמה והמצאה כבירה.